مدیران فروشگاه های خرده فروشی به خوبی میدانند که طراحی سازه هایی که بر روی کف فضای فروشگاه نصب می شوند و ساز و کارِ خرید مشتریان ، همگی از اصول علمی و روانشناختی پیروی می کنند . گروه هایی که برای نظرسنجی و بررسی دیدگاه مشتریان نسبت به محصولات انتخاب می شوند ، اطلاعات بدست آمده از فروش و روان شناسی عمومی به کمکِ مدیران فروشگاه ها آمده اند تا عادات و رفتارهای خریدِ مشتریان را بشناسند و از این طریق الگو هایی را برای طراحی و ساخت و نصب تجهیزات ، سازه ها و قفسه های فروشگاهی جهت تأثیرگذاری بر  رفتار مشتریان فرمول بندی و تدوین کنند . معمولا بخش قابل توجهی از هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها از الگوها و اصول بنیادین خاصی برای ترغیب مشتریان به ورود به فروشگاه و گردش در میان قفسه ها و صرف پول پیشتر استفاده می کنند.

         بسیاری از مدیران نیز از ایستگاه هایی مانند اغذیه فروشی ، خودپرداز ، کافی شاپ ، تنقلات فروشی ، داروخانه های غرفه ای یا استندهای فروش لوازم آرایشی ، بهداشتی و تزئیناتی برای ترغیب مشتریان به ایستادن در نقاط خاصی از فضای فروشگاه استفاده می کنند . خدمات و تسهیلاتی که در این غرفه ها و ایستگاه ها به مشتریان ارائه می شود مشتریان را تشویق می کند تا علاوه بر خرید….. ادامه مطلب