حتما خط های سیاه و سفید روی جعبه های بسته یندی شده ی مواد غذایی را مشاهده کرده اید . تا به حال به ضروریت و اهمیت این بارکد ها فکر کرده اید . برای چه این بارکدها چاپ می شوند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این بارکدها شامل مربوط به کالا و دارای معانی خاصی است .بهتر است بگویم که  بارکد یک زبان است یک زبان بین المللی برای تجارت !

این بدین معناست که  کشورهائی که در آینده از بارکد و استانداردهای مربوط به آن استفاده نکنند، نمی‌توانند به فعالیت تجاری بپردازند چون این بارکد ها  بر اساس استاندارد های بین المللی مثل (EAN) و (UPC)  رمزینه می شوند . تولیدکنندگان محصولات خود را با استفاده از بارکد شماره گذاری می کنند و به نوعی آن محصول هویت دار می شود در اصل کالای بدون بارکد معتبر بدون هویت و بی ارزش تلقی می شود .

کشور پیشتاز در استفاده از بارکد کشور آمریکا است .که در ۶۵ سال پیش از این سیستم بارکد استفاده کرده است که همین نشانه ای از قدرت علمی این کشور است. در ایران نیز از زمانی‌که توسعه ی صادرات غیرنفتی به‌صورت جدی بحث محافل اقتصادی شد، مسئولان بازرگانی کشور مصمم شدند تا با برنامه‌ریزی و فراهم کردن تسهیلات لازم استفاده از فن‌آوری شماره‌گذاری کالا در ایران را محقق سازند، به همین منظور کشور ما به‌عنوان هفتاد و سومین کشوری بود که در سال ۷۴ به عضویت مؤسسه EAN درآمد و در واقع عملاً در برداشتن اولین گام برای کدگذاری کالاها و خدمات در کشور اقدام شد. استفاده از بارکد در دراز مدت امری ضروری است.

استفاده از بارکد موجب استخراج سریع و دقیق اطلاعات در تمامی نقاط عرضه کالا می‌شود و اطلاعات دقیقی برای سیستم مدیریتی فراهم می کند .استفاده از بارکد کنترل کالا و انبار را دقیق تر می کند . در ضمن باعث می شود که به شرکای تجاری و مشتریان پاسخ گویی بهتر داشته باشیم . همچنین بارکد باعث بهبود روابط میان شرکت ها از لحاظ عرضه و پخش کالا می شود . از آن جایی که بارکد یک استاندارد جهانی است باعث کم شدن کشمکش ها و سوء تفاهم ها می شود .

مسئولان فروشگاه‌ها همزمان با خروج جنس از قفسه یا انبار از کاهش ذخیره ی جنس انبار آگاه می شوند و مدیران فروشگاه ها می توانند برنامه ریزی یهتری داشته باشند . و در کل از اشتباهات پیش آمده بین کالا های هم جنس کم خواهد شد .


منبع : www.sharpiran.org