پوز بانکی:

پوز بانکی در اصل نوعی رایانه ی کامل و کوچک با یک صفحه نمایش می باشد که البته در ظاهر فقط یک فیش خرید را چاپ می کند ولی در واقعیت علاوه بر صدور فیش ، عملیات کنترل و حسابداری خودکار را هم انجام می دهد که البته اگر در یک میوه فروشی مراجعه کنید شما یک ترازو می بینید که مبلغ را پس از عملیات وزن کردن ، محاسبه کرده و فیش چاپ می شود ه این دستگاه “پوز ” یا ( POS=Point Of sale ) می گویند .

 

پوز فروشگاهی :

پوزهای فروشگاهی یا همان صندوق های فروشگاهی در اصل کامپیوترهای پیشرفته ای هستند که به صورت تخصصی عمل می نمایند . تخصصی  برای فروش .

سیستم های سخت افزاری پوزهای فروشگاهی برای پایانه های فروش طراحی شده اند و برای کار فروش در رده ی جان سخت ها و صنعتی  به شمار می آیند . عملیات حسابداری پیشرفته هر فروشگاه بزرگی را به راحتی انجام می دهد . و البته کار با این دستگاه ها نیاز به دقت بالا دارد .  این قبیل دستگاه ها میتواند به صورت سینگل یا تک کاربره به خدمت گرفته شوند و یا میتوانند به صورت چند کاربره در نقاط مختلف یک فروشگاه میتوان استفاده کرد البته در این موارد یک سیستم رایانه قوی به صورت سرور مرکزی در یک نقطه فروشگاه میتواند به عنوان دستگاه مادر به کلیه سیستم های فروش معرفی میگردد البته این کار توسط مدیر سیستم انجام خواهد شد همینطور سطح دسترسی هایمختلفی را میتوان جهت کاربران مختلف ایجاد کرد .تا کار بران در حیطه کاری خود فقط فعالیت نمایند که شامل کیس کامپیوتر ، مانیتور ، فیش پرینتر ، بارکدخوان بارکداسکنر ، بارکدریدر ، نمایشگر دوم ، موس ، کیبرد ، کشوی پول که با امکانات فوق العاده و اطلاعاتی از قبیل لیست هفت هزار از مواد غذایی تعریف شده در فروشگاه ها و نرم افزار قدرتمند فروشگاهی با کاربری بسیار ساده و به روز ، مورد استفاده مشتریان قرار گرفته است ، این دستگاه با شبکه شدن به دستگاه های همسان اطلاعات چند صندوق را به طور همزمان بایگانی و تغییرات ایجاد شده را اعمال می نمایند به صورتی که اطلاعات تمام دستگاه ها یکسان است ، صندوق فروشگاهی پوز قابل هماهنگ شدن با    بارکدزن مانند ترازوی ویستا ، ترازوی بارکدلیبل متلر ، ترازوی دیجی و ترازو ال اس تو به دلیل داشتن سیستم تولید بارکد برای هر کالای وزنی ، که اطلاعات کالای وزن شده را توسط بارکداسکنر به صندوق انتقال می دهد بدینوسیله در فاکتور مشتری تمام اطلاعات خرید به صورت جزئی در قید میگردد .

از مزایای پوزهای فروشگاهی می توان امکان اختصاص هر کالا به کد گروه خاص و تغییر آن در هر زمان اشاره کرد . کنترل باز و بسته شدن کشوی پول و پیغام روی نمایشگر مشتری و امکان کنترل نرم افزاری صفحه کلید قابل برنامه ریزی از دیگر ویژگی های کاربردی پوزهای فروشگاهی است .  ارتباط با سیستم EFT/POS بانکی و دریافت یا ارسال اطلاعات فاکتور و تعریف کارتهای اعتباری سیستم بانکی کشور و صدور فاکتور از طریق استفاده از بارکدخوان، صفحه کلید و یا انتخاب کد از مزایای دیگر صندوق های فروشگاهی یا پوزهای فروشگاهی می باشد .

پوزهای فروشگاهی می توانند صدور فاکتور را از طریق استفاده از  بارکد خوان و صفحه کلید و یا انتخاب کد را داشته باشد . عملیات  ثبت اطلاعات و عملیات های انبارگردانی و استخراج گزارش فروش کالا به تفکیک بازه های زمانی  از دیگر مزایای پوزهای فروشگاهی می باشد .

در اکثر هایپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای از پوزهای فروشگاهی استفاده می شود که یکی از دلیل های آن احترام به مشتری به همراه  استفاده از بهترین تکنولوژی های روز دنیا می باشد که البته به نوعی صرفه جویی در هزینه ها  نیز می باشد .



منبع : www.sharpiran.org