اگر شما برای آزمایشگاه تان ، یا کارتان که نیاز به سنجش و توزین دقیق و بالایی دارید  قطعا به فکر خرید یک ترازوی با دقت بالا شده اید . دقیق ترین و بهترین ترازو برای شما ، ترازوی آزمایشگاهی است .

از نظز ظاهری تفاوت این ترازوها با  دیگر ترازو ها در محفظه ی توزین آن می باشد یعنی در ترازوهای آزمایشگاهی برای جلوگیری از از تاثیر هوا بر وزن مواد یک محفظه تعبیه شده است . هر چند که تاثیر هوا بسیار ناچیز است و در اکثر آزمایشگاه ها آماتور و معمولی به حساب نمی آید اما لازمه ی یک آزمایش حرفه ای ،دقت بالا و استفاده از  تجهیزات حرفه ای را می طلبد . این محفظه در اطراف سینی وزن کننده قرار می گیرد .

ترازوی آزمایشگاهی

اما شاید پیش خودتان فکر کنید این محفظه ضروری نیست ولی با یک مثال ساده به ضرورت داشتن این ترازوها اشاره می کنم . در آزمایشگاه های ساخت دارو و ترکیبات شیمیایی خطا در توزین هر چند که کم باشد می تواند فاجعه بار و مرگ بار شود . ما ترازو را خریداری می کنیم تا به دقت وزن کنیم پس ویژگی « دقت » خیلی مهم و اساسی است . دقت این ترازوها معادل ۰٫۰۰۰۱  تا ۰٫۰۰۰۰۱ گرم می باشد .

نکته مهم در ترازوهای دیجیتالی آزمایشگاهی ،ویژگی کالیبره کردن آن است که میزان هر گونه خطا در وزن کردن را کاملا از بین می برد یعنی در صورت خارج شدن ترازو از حالت کالیبره به صورت کاملا اتوماتیک و خودکار با سنگ کالیبره ی داخلی به حالت کالیبره و استاندارد باز می گردد .


منبع : www.sharpiran.org