اگر شما هم قصد راه اندازی سیستم امنیتی وکنترلی دوربین مدار بسته را در محل کار خود را دارید حتما یک بار که شده به فکر این افتاده اید که آیا نصب دوربین مدار بسته جرم است یا نه ؟

پاسخ شما را بایستی از قانون یافت . قانون می گوید که دوربین مدار بسته جرم نیست حتی استفاده از آن را هم تایید می کند . اما یک نکته این جا وجود دارد که قانون می گوید جرم نیست ولی دارای محدودیت هایی است یعنی بعضی وقت ها نیاز به یک سری مجوزهای قانونی دارید . با توجه به این نکته که در حال حاضر در سطح شهر و در خیابان‌ها از دوربین‌های مداربسته استفاده شده است ، باید بگوییم که این امر یک عامل بازدارنده در  کاهش جرایم می شود و این امر برای بسیار مفید خواهد بود .

دوربین مداربسته در محیط های عمومی در حال حاضر منع قانونی ندارد ولی اگر این اماکن به مکان های حساس و امنیتی کشور مثل پادگان ها و پایگاه های هوایی باشند منع قانونی وجود دارد.  اگر شما  قصد دارید در محیط مشاعات مثل ساختمان ، پارکینگ ، راه پله و غیره  دوربین خود را نصب کنید بایستی از اعضای مجمع ساختمانتان تائید کتبی بگیرید .

نکته ی مهم : نصب دوربین مداربسته در محیط های خصوصی که به حریم شخصی افراد ربط داشته باشد مثل محیط داخلی خانه ، اتاق های خواب ، اتاق های رخت کن و غیره دارای اشکال می باشید و در اصل شما باید مجوز رسمی و قانونی از قوه قضائیه داشته باشید .

حکم استفاده از دوربین های مدار بسته مخفی  چیست ؟

استفاده از این دوربین ها در هر مکانی و به هر نحو غیر قانونی است و حتی اگر در منزل خودتان این کار را انجام دهید و کسی شکایت کند شما بایستی جریمه ای سنگین پرداخت کنید و مورد تعقیب قضایی قرار خواهی گرفت مگر این که قبل ازنصب  مجوز های قانونی را قوه قضائیه دریافت کنید . برای دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید شکایتی به واسطه تخریب اموال, تهدیدات امنیتی و یا ضروری بودن نصب این تجهیزات تنظیم نموده و به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهیم و برای اخذ مجوز به طور رسمی اقدام نماییم .


منبع : www.sharpiran.org